Virtual Reality heeft geen landsgrenzen

  • Standard
  • 18 apr 2019
  • 0 Comments
  • Reinier Overtoom

door: Damien van Diggele, instructor & innovator Grafisch Lyceum Rotterdam
.

“VR ‘Brain Training’ laat verlamde mensen weer bewegen én voelen.”
-RTL Nieuws

“VR effectief in het bestrijden van Hoogtevrees en Pleinvrees.”
-Van der Valk Vitaal

“Inzetten van VR kan meerwaarde hebben voor de revalidatie van cognitieve stoornissen.”
-Universiteit Utrecht

Dit zijn enkele voorbeelden van de effecten van Virtual Reality op de hersenen van de mens. Vr is meer dan alleen een platform om games op te spelen of 360 graden video’s mee te bekijken. De ervaring komt zo dicht bij de realiteit dat je hersenen het als echt kunnen interpreteren. Deze ontdekking was voor mij één van de redenen om in 2014 Virtual Reality vast in het curriculum van mijn studenten aan te bieden.

Als platform om content te bekijken is VR beperkt en erg content afhankelijk. Maar als creatie tool zag ik een groot groeiende potentie voor mijn studenten. Door de verkorting van het MBO traject naar 3 jaar kreeg ik steeds meer vragen vanuit het beroepenveld: Kunnen jullie studenten na 3 jaar nog wel net zo veel als na 4 jaar ? Een zeer reële vraag waar ik niet direct antwoord op kon geven. Natuurlijk wil je als onderwijzer niets liever dan de best mogelijke lessen verzorgen voor de studenten. Maar tijd blijft altijd een grote vijand, daarom heb ik mij gestort in het onderzoeken van nieuwe didactische vormen, technologische ontwikkelingen en andere onderwijs innovaties. Om zo toch een vorm van kwaliteitsbehoud en tijdswinst te behalen.

Virtual Reality was één van deze vernieuwende technieken die ik onderzocht heb. Ik vroeg mij af of het mogelijk zou zijn complexe technieken van mijn software lessen efficiënter over te brengen en vaardigheden sneller aan te leren doormiddel van VR. Dit bleek een groot succes, het aanleren van traditioneel 3D vormgeven op een plat beeldscherm kost veel tijd. Het trainen van ruimtelijk inzicht in een niet ruimtelijke situatie vergt veel oefening en hersen training. Maar met Oculus Medium, een applicatie om 3D vormen te sculpturen, konden studenten niet alleen sneller 3D objecten maken maar leerde zij het concept van het ruimtelijkvormgeven veel sneller aan. Hiermee heb ik een enorme tijdswinst weten te behalen.

Na bijna 4 jaar ervaring met het inzetten en ontwikkelen van Virtual Reality binnen het onderwijs is de meest voorkomende vraag van andere onderwijzers altijd: Hoe kom ik aan content ? Mijn antwoord is en blijft altijd: Wees niet afhankelijk van content, een simpele ervaring in VR kan een veel grotere impact hebben op een student dan je mogelijk zou achten. Zien, ervaren, ontdekken en leren zijn de makkelijkst toe te passen ervaringen van VR in het onderwijs. Wees ook niet bang om samenwerking te zoeken met andere scholen die bezig zijn met VR. Ook het overbruggen van afstand kan een leuke VR ervaring opleveren. Zo gaan wij met een school uit Los Angeles samen werken om studenten tegelijkertijd in dezelfde ruimte te plaatsen en samen een product te laten ontwerpen. Waarom helemaal naar LA ? Om een simpel punt te maken: VR heeft geen landsgrenzen en geeft mogelijkheden in real-time samen te werken met wie je ook wilt.
.

Dit artikel verscheen in de 16e editie van ons gratis e-magazine Like2Share.
Wilt u meer van dit soort artikelen lezen? Klik dan hier om de magazines te bekijken.