Studenten leren werken met kunstmatige intelligentie via award winnende Watson Course

  • Standard
  • 06 jun 2019
  • 0 Comments
  • Reinier Overtoom

Op 1 november 2016 ontving IBM de Computable award ‘ict-project van het jaar in het onderwijs’ voor de Watson Innovation Course. Deze samenwerking tussen de Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam en IBM geeft studenten een unieke kans om te leren werken met kunstmatige intelligentie.

De module van drie maanden is beschikbaar voor studenten in de richtingen ict en bedrijfskunde, maar zou in feite voor elke student waardevol zijn: “We bevinden ons nu op het punt dat iedereen, wat iemand ook studeert, in zijn of haar loopbaan in aanraking komt met deze technologie”, zegt Robert-Jan Sips, die zich voor IBM bezighoudt met academische onderzoeksprogramma’s.

Zelf aan de slag met Watson
Tijdens de Watson Innovation Course leren studenten wat mogelijk is met kunstmatige intelligentie en waar de grenzen liggen. “We laten zien hoe we AI in 2011 inzetten toen Watson de beste spelers in de tv-quiz Jeopardy versloeg (filmpje links, red.) en ook wat we sinds die tijd hebben aangepast. Vervolgens mogen ze zelf in multidisciplinaire teams met de technologie aan de slag. Uitgangspunt is een vraag van onze partner Amsterdam Marketing. ‘Hoe kunnen we toeristenstromen in de stad beter beheersbaar maken’ was de vraag die tijdens de afgelopen module centraal stond. De studenten ontwikkelden allerlei applicaties, van chatbot ‘Travel Buddy’ op Telegram tot een spel waarbij toeristen historische objecten en bezienswaardigheden bezoeken om de vragen te beantwoorden. Je kunt je voorstellen dat je met zo’n soort applicatie mensen gericht naar plekken kunt sturen waar het op dat moment niet te druk is.”

Lynn, 23 Jaar, MSc Graduate Information Management:
‘Precies een jaar geleden heb ik deelgenomen de Watson Innovation Course. Hierna volgde veel verassende momenten: ik zat in het winnende team van de Watson Course en werd gekozen voor IBM’s Best Student Recognition Event. Als kersje op de taart mocht ik ook nog de prijs in ontvangst nemen bij de Computable Awards! Nu ben ik op zoek naar een volgend avontuur in Business & IT.’

Nederlands HO is uitstekend, maar instroom is te klein
IBM geeft bijna elke universiteit toegang tot de artificial intelligence technologie. “Met de universiteiten in Amsterdam hebben we daarnaast een partnership en bieden we samen onderwijs aan. Dat doen we ook met de TU Delft. Daar ligt de focus wel wat meer op de hardere datascience. Hoe meer mensen weten wat deze technologie kan, hoe breder het toegepast wordt. Het Nederlands hoger onderwijs is ontzettend goed. We behoren wereldwijd tot de top 5 en dat trekt dan ook veel buitenlandse studenten. Het aantal Nederlandse studenten dat iets met techniek wil doen, is echter relatief klein, terwijl technologie steeds belangrijker wordt en veel kansen biedt. De academische wereld is er klaar voor, we moeten nu vooral het slechte imago van techniek verbeteren.”

Laat zien hoe leuk en interessant het is
“Hoe we dat moeten doen? Meer mensen vroeger met de technologie in aanraking brengen. Laten zien hoe leuk en interessant dat is en dat wat mij betreft vanaf de kleuterschool. Laatst nam een collega een ‘robotutor’ mee naar een kleuterklas. De kinderen reageerden ontzettend enthousiast. Ze stelden de robot allerlei vragen en stonden op het laatst zelfs met de robot te dansen en zingen. Bij de iets oudere leerlingen kun je al een beetje ingaan op hoe een robot werkt en kinderen zelf iets laten programmeren. Op die manier wek je de interesse en geef je kinderen de kans hun talent op dit vlak te ontdekken en te ontwikkelen.”

.
Dit artikel verscheen in de 12e editie van ons gratis e-magazine Like2Share.
Wilt u meer van dit soort artikelen lezen? Klik dan hier om de magazines te bekijken.