Register Form

Please fill up the form below:

Programma VRobotica

Keynote: Challenges and Opportunities for “AI and robotics made in Europe” (10:10-11:00u in Hemelryck)

.
prof. dr. Holger Hoos

.
We are entering an era of unprecedented opportunities for AI. To make the most of these in the Netherlands and in Europe, it is crucial to find ways to attract and nurture talent, to leverage diversity and to achieve critical mass. In this presentation, I will share my thoughts on the challenges arising in this context, and on how we can overcome these in order to build a strong and distinct European AI eco-system. I will also reflect on the next wave of AI research, and on the development of the field.

Keynote: Hoe er weer licht in mijn leven kwam (13:50-14:20u in Hemelryck)

.
Jeroen Perk

.
“Robotica gaat onze wereld veranderen” Je hoort het veel. Maar het blijft toch een beetje de-ver-van-mijn-bed-show. Niet voor Jeroen Perk. Hij heeft door een robotisch implantaat zijn zicht weer teruggekregen. Het is een aangrijpend persoonlijk verhaal over hoe robotica verstrekkende gevolgen kan hebben in ons persoonlijk leven. Jeroen Perk (op de foto rechts, bij DWDD) verzorgt de keynote direct na de lunch.

Workshop: Augmented en Virtual Reality: Get Started! (11:10-12:00u in Hemelryck)

.
Eugène Kuipers (Fectar)

.

Lesgeven met Augmented en Virtual Reality wordt nu al op meer dan 100 scholen in het Promai Onderwijs toegepast. Ook in het MBO gaan studenten zelf aan de slag. Fectar Studio, is namelijk een cloud-based Content Management System (CMS) voor zowel AR als VR, zodat iedereen, met of zonder technische vaardigheden, zelf interactieve 3D presentatie kan maken. En het werkt zowel op smartphone als op headsets. In deze workshop gaan we in op de toegevoegde waarde van AR en VR in het klaslokaal.

doelgroep: PO, VO, MBO

Workshop: Sociale interactie in een virtuele college zaal (11:10-12:00u in Hollandia, 15:10-16:00u in Hemelryck)

.
Ewout Warringa (Vechtdal College)

.
Extended Reality is onze levenswijze aan het veranderen. Hardware wordt betaalbaarder en hoeft niet altijd meer aangesloten te worden op een computer. Bedrijven en instellingen gebruiken extended reality steeds meer voor trainingen en simulaties, en bijna elke plek in de wereld is te bezoeken via een virtuele computerbril.
Extended reality zal ons leven de komende tijd ook op het gebied van sociale interactie ingrijpend veranderen. Niet alleen de wijze waarop wij het gebruiken voor trainingen, simulaties en games, maar ook de manier waarop wij gaan communiceren. Sociale interactie vindt straks steeds meer plaats in een virtuele omgeving. De mens verplaatst zich van Skype meetings, Facebook en Whatsapp naar virtuele platformen waar wordt gepraat, gedeeld en ervaringen worden uitgewisseld. We hoeven straks niet meer te reizen om aanwezig te zijn bij een event of meeting, We kunnen via deze virtuele omgevingen nu al spreekvaardigheid van een taal leren, of een bezoek brengen aan een collegezaal op de universiteit van Londen of lessen overnemen van een collega op een andere school via virtual reality. Deze manier van sociale interactie zal impact hebben op ons onderwijs en onze organisaties.
Daarom geef in een workshop mijn visie op de toekomt van sociale interactie en de mogelijkheden voor het onderwijs en uw organisatie. Ik neem jullie graag mee naar een virtuele collegezaal, waar jij kunt experimenteren met deze nieuwe manier van samenwerken.

doelgroep: VO, MBO, HO

Workshop: Zelf Virtual- en Augmented reality lesmateriaal maken! (11:10-12:00u in Voorportaal)

.
Sander van Acht (Flooow)

.
Hoe gaaf is het om plots zelf het zonnestelsel in je hand te houden, samen met je leerlingen over de Noordpool te lopen of plots een theorieboek tot leven zien te komen? Virtuele werelden zijn dichterbij dan ooit en ze bieden waanzinnige kansen voor ons onderwijs. In deze workshop ga je zelf met VR en AR aan de slag, o.a. door:
– het arrangeren van VR-lessen
– het zelf maken van 360 graden foto’s en 360 graden video’s;
– het zelf maken van augmented-lagen over bijvoorbeeld een bestaand werkboek, schilderij of atlas;
– het zelf maken van 3D modellen.
Reis je met ons mee?

doelgroep: PO, VO, MBO, HO

Presentatie: Alpha Mini robot met curriculum en AI (11:10-11:30u, 14:30-14:50u in ZZP Café)

.
Richard Kuijpers (Smartrobot Solutions)

.
De humanoïde robot Alpha Mini is het ideale platform voor het onderwijzen van AI-robotkennis en -toepassingen op verschillende niveaus. Mogelijkheden om uit te breiden met een Ukit, camera te gebruiken om objecten te leren kennen en een avatar functie om leerlingen vooraf de opdracht voor te bereiden. Ontdek hoe en wat in deze presentatie.

doelgroep: PO, VO, MBO, HO

Presentatie: Virtual Reality in de rekenles (11:40-12:00u in ZZP Café)

.
Onno van Rijswijk (Uitgeverij Deviant)

.
Sommige rekenkundige onderwerpen leer je het best door ze te ervaren. Uitgeverij Deviant is de eerste uitgeverij die Virtual Reality (VR) inzet bij rekenen om ruimtelijke concepten als hoogte, lengte, plattegronden en aanzichten aan te bieden aan leerlingen. Startrekenen VR gaat hierbij verder dan een boek, scherm of instructievideo en brengt de buitenwereld naar de klas. Hierdoor kunnen leerkrachten hun instructies verrijken met de voordelen die het ervaren van ruimtelijke concepten biedt, zonder de tijdsinvestering en organisatie om met de klas naar buiten te gaan. Startrekenen VR zorgt er dus voor dat leerlingen laagdrempelig een veelzijdiger leerstofaanbod krijgen op het gebied van rekenen.
Tijdens deze sessie:
– laten we de meerwaarde van virtual reality in de (reken)les zien;
– gaan we in discussie hoe je virtual reality kunt inzetten als onderdeel van een veelzijdig en afwisselend onderwijsprogramma;
– bespreken we welke onderwerpen je beter níet in VR kunt aanbieden.
– kun je Startrekenen VR zelf ervaren.

doelgroep: VO, MBO

Workshop: Build Your Own Robot (12:10-13:00u, 15:10-16:00u in Hollandia)

.
Teun van Roessel (BYOR)

.

Rommelen met bestaande robotjes is leuk, maar als je echt gevoel wilt krijgen bij hoe zo’n ding werkt, wat is er dan beter dan er zelf een te bouwen? Dat klinkt duur en ingewikkeld, maar dat hoeft helemaal niet. In deze workshop gaat u zelf een robot bouwen met BYOR, dé oplossing voor robotica in de les.

doelgroep: PO & VO

Workshop: Mixed Reality in het Veiligheidsdomein (12:10-13:00u in Hemelryck)

.
Hedy Siemerink (Veiligheidsacademie Noordwest-Veluwe)

.

De Veiligheidsacademie Noordwest-Veluwe zet Mixed Reality (MR) in om onderwijsvraagstukken aan te pakken. De VANWV richtte in 2019 een game arcade in de school in, waar studenten met Virtual Reality, Augmented Reality en VBS (Virtual Battle Space) worden klaargestoomd voor een toekomst in de veiligheidsbranche.
“Mixed Reality in het Veiligheidsdomein” is door het ministerie van OCW verkozen tot één van de 15 meest inspirerende ICT-innovaties in het MBO.
Tijdens deze workshop neemt de VANWV je mee in hun onderwijs van de toekomst. Zij geven uitleg over de wijze waarop zij MR in het onderwijs geïmplementeerd hebben. Er zal tijdens deze workshop aandacht zijn voor het zelf ontwikkelen van geschikte MR scenario’s, bestaande scenario’s en oplossingen, keuzes met betrekking tot de hardware en er zal voldoende ruimte zijn voor vragen.

doelgroep:  VO & MBO

Workshop: Praktisch aan de slag met VR: TeachVR (12:10-13:00u in Voorportaal)

.
Bart de Jong (WisMon)

.
Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag met VR en krijg je praktische tips om VR in te zetten in je lessen. Maak kennis met TeachVR, een online platform waarmee docenten en leerlingen met behulp van 360° foto’s en video’s hun eigen VR-lessen kunnen maken, delen en presenteren. Probeer het zelf uit en ontdek hoe eenvoudig het is een VR-les te maken waarmee je je leerlingen meeneemt naar een andere wereld.

doelgroep: PO & VO

Presentatie: Leerbeleving: de rol van de mixed reality in het leer-beleef-traject (12:10-12:30u in ZZP Café)

.
Patrick Petersen RDM MA MSc (Online Marketeer)

.
Leer augmented reality en virtual reality inzetten in de nieuwe studenten-path-to-experience die tot een betere leerbeleving leidt. Een modern verhaal met casus, onderzoeken, voorbeelden en inzichten uit de praktijk.
Patrick Petersen – zelf ruim 20 jaar docent, trainer, auteur en onderzoeker – deed in London onderzoek naar de inzet van mixed reality in het onderwijs en vooral de customer experience in de toekomstige digital marketingmix.

doelgroep: VO, MBO, HO

Presentatie: Digitale intelligentie & 21ste-eeuwse vaardigheden (12:40-13:00u in ZZP Café)

.
Hans Hoornstra (Like2Share)

.
De zogeheten 21ste-eeuwse vaardigheden worden steeds belangrijker in een samenleving die in hoog tempo verandert door digitalisering. Afgelopen jaar verscheen het boek Digitale Intelligentie, waarin Hans Hoornstra en Wijnand van Lieshout het Columbusmodel uitwerkten, waarin 21ste-eeuwse vaardigheden in historisch perspectief, maar vooral ook in onderlinge samenhang worden geplaatst. Welke soorten vaardigheden zijn er? Welke is het belangrijkst? In deze presentatie zoomt Hoornstra uit en werpt een blik op het ‘waarom’.

doelgroep: PO, VO, MBO, HO

Presentatie: Google Expeditions, leerzame ervaringen met VR en AR (14:30-14:50u in Hollandia)

.
Jasper van der Klooster (Vitasys)

.
Google Expeditions is een innovatief leermiddel dat traditioneel onderwijs niet in de weg staat, maar juist aanvult. Laat je leerlingen kennismaken met een nieuwe manier van leren met virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Met VR en AR wordt je als docent niet langer beperkt door de ruimte van het leslokaal. Met VR kun je de wereld virtueel verkennen, terwijl AR abstracte concepten tot leven brengt. In een korte, maar krachtige sessie kijken we naar hoe je Google Expeditions in de klas kan inzetten.

doelgroep: PO, VO, MBO

Workshop: Onverwachte ervaringen met VR (15:10-16:00u in Voorportaal)

.
Koen van der Meij & Freddy van der Woude (De Rolf Groep)

.
Iedere leerkracht droomt ervan, soms even de theorie de theorie laten en met de hele klas de praktijk ervaren. De natuur in, verre steden bezoeken, archeologische vindplaatsen verkennen of eens een olifant van dichtbij bekijken. Maar ClassVR biedt zoveel meer dan een verbluffende visuele ervaring. Aan de hand van een aantal verrassende praktijkvoorbeelden laten we zien wat taalontwikkeling en het regenwoud met elkaar te maken hebben of hoe een rekenles niet alleen
leuker wordt, maar ook goed voor het leerrendement is.

doelgroep: PO & VO

Workshop: Praktisch aan de slag met VR: CoSpaces (15:10-16:00u in ZZP Café)

.
Bart de Jong (WisMon)

.
Tijdens deze workshop maak je kennis met CoSpaces, een platform waarmee docenten en leerlingen eenvoudig hun eigen 3D-creaties bouwen, ze animeren met code en ze verkennen in VR of augmented reality. Probeer het tijdens deze sessie zelf en ontdek hoe je je leerlingen op een leuke, toegankelijke manier kunt leren programmeren terwijl ze hun eigen wereld bouwen.

doelgroep: PO & VO