Nieuwe module Robotica maakt enthousiast
Interview met Jerry Zonneveld
Sinds vorig schooljaar biedt het Technisch College Velsen GL-leerlingen een keuzemodule Robotica. Het was docent Jerry Zonneveld al snel duidelijk dat hij bij de zeventien vierdejaars die de module kozen niet moest aankomen met Lego Mindstorms. “Ze willen echte, betekenisvolle opdrachten en hebben daar zelf ideeën over. In het begin dacht ik telkens ‘dat gaat toch niet lukken’ maar inmiddels ben ik gestopt met voor iemand bepalen of hij iets kan.”
De leerlingen kunnen kiezen uit door Jerry gemaakte opdrachten en mogen ook met eigen projecten komen. Jerry: “In dat laatste geval kijken we samen waar ze mee aan de slag willen, welk (leer)doel je daarmee bereikt, of het praktisch haalbaar is en welke tools daarbij nodig zijn. De meeste spullen bestel ik via Aliexpress.com.” De benodigde kennis halen de leerlingen voor een groot deel van internet. “Iedereen heeft het boek Werken met Robotica, maar veruit de meeste informatie vinden ze online. Stukjes code die ze kunnen gebruiken, werkbeschrijvingen, tips… Ze leren hoe ze bruikbare informatie kunnen vinden en dat is enorm waardevol. Dat merk ik zelf maar al te goed. Want ik heb zeker niet op al hun vragen een pasklaar antwoord en moet dus continu dingen opzoeken.”
Loslaten levert motivatie op
“In het begin was ik behoorlijk sturend in de keuze van projecten, maar dat heb ik losgelaten. Ik ga niet bepalen wat iemand kan. Ik focus op wat iemand graag wil doen en dan zien we wel waar het schip strandt en hoe we weer verder gaan. Dan komt de echte motivatie naar boven. Je ziet die jongens denken: ‘Zo, dit is wel een serieuze opdracht die ik krijg’. Ze gaan ermee aan de slag en dan krijg ik ’s avonds ineens enthousiaste appjes: ‘Meneer, ik heb het uitgezocht, we gaan het zo en zo doen!’.”
Laat zien waar je mee bezig bent
De leerlingen werken in groepjes aan opdrachten. Ze hebben een vaste plek in het lokaal en als ze aan het werk zijn, hangt er een poster met een presentatie van het project bij de tafel. Aan het eind van de les moet de tafel leeg zijn en kunnen ze hun spullen kwijt op de planken die over de gehele lengte van het lokaal gemonteerd zijn op ooghoogte. “Ik vind het belangrijk dat de leerlingen laten zien waar ze mee bezig zijn. Ze kunnen elkaar inspireren en kennis delen. Laatst vertelde een leerling dat hij een ledstrip wilde monteren die in bepaalde omstandigheden van kleur verandert. Een klasgenoot riep meteen: ‘O, dat moet je met een relais doen, dat heb ik al gedaan in mijn project, ik help je wel’. Twee blije gezichten: mooi toch?!”
Meer dan maken en programmeren
“Vandaag had ik ook twee juichende jongens in de klas. Zij werken aan een systeem om de deur van ons lokaal te kunnen openen met een vingerscan. De laatste stap is het uitbikken van de deurpost om het systeem echt te plaatsen. Maar robotica gaat bij mij niet alleen over iets in elkaar zetten en programmeren. Er is bijvoorbeeld een clubje bezig met een systeem om de beschikbaarheid van computers te regelen. Als een computer vrij is, kun je met een dongel – die leerlingen ook gebruiken voor hun kluisje – toegang krijgen. Je naam verschijnt op de computer en na een uur verloopt je sessie. Deze leerlingen moeten ook bedenken of je na afloop van je sessie direct weer kunt inloggen. En wat gebeurt er als je na een kwartier al klaar bent? Heb je dan de mogelijkheid om uit te loggen? Daarover ontstaan interessante discussies.”
Volgende stappen
Jerry is enthousiast over het pionieren met robotica op school, al zou het ook wel fijn zijn om af en toe eens met andere docenten te kunnen sparren. “Ik ben hier op school de enige die de keuzemodule geeft. Het lijkt me prettig om ervaringen uit te wisselen met docenten die een soortgelijke keuzemodule geven. Ik ga ook proberen een verbinding te leggen naar andere vakken. Een samenwerking met de docent Engels bijvoorbeeld. Want heel veel relevante info op internet is in het Engels.” Ook heeft Jerry al verzoeken van het bedrijfsleven gekregen: “Het lijkt me gaaf als leerlingen een opdracht voor een bedrijf kunnen uitvoeren, maar ik heb dat eerlijk gezegd nog een klein beetje afgehouden. Dit is het eerste jaar dat ik deze module geef. Ik wilde even mijn draai vinden en de zaken op orde brengen, maar het is zeker een mooie vervolgstap en waardevolle toevoeging aan deze module.”
.
Meer van dit soort artikelen lezen? Bekijk eens onze digitale magazines.