Instituut Archimedes: Een Goed Verhaal over VR

  • Standard
  • 28 mei 2019
  • 0 Comments
  • Reinier Overtoom

Verschillende onderzoeken tonen aan dat het Nederlands onderwijs zich maar niet lijkt te willen aanpassen aan belangrijke vernieuwingen. Zowel VR-ontwikkelaars als onderwijsinstellingen hebben hier last van, want we zien dat de adaptie van leren met VR veel langzamer gaat dan in andere sectoren, zoals de zorg of het bedrijfsleven. Het stugge Nederlandse onderwijsveld is niet zomaar overtuigd van de meerwaarde van VR-producten.

Toegegeven: leren met VR brengt uitdagingen met zich mee. VR-leermiddelen zijn vaak duurder dan een gewoon boek en niet elke onderwijsinstelling weet waarom het zou moeten investeren in de infrastructuur die leren met VR vereist. Daarnaast weten we ook dat veel docenten huiverig voor het inzetten van technologie in het klaslokaal.

Kortom, mensen die tegen VR in het onderwijs zijn hebben een arsenaal van argumenten waarvan ze zich kunnen bedienen: het is een hype, het is duur en de technologie moet zichzelf nog bewijzen. Wie VR de school in wilt krijgen heeft dan ook een goed verhaal nodig.

Het VR lab van Instituut Archimedes helpt onderwijsvernieuwers zo een verhaal te vertellen over VR-producten. Dat verhaal is opgebouwd uit verschillende elementen, waaronder: contact met het veld, onderzoek en advies. Het is onze missie om via VR-leermiddelen het onderwijs te vernieuwen en te verbeteren.

Contact met het veld
Instituut Archimedes heeft tientallen partnerscholen in de regio Utrecht en we zijn derhalve goed geïnformeerd over wat er speelt op de onderwijsmarkt. Tegelijkertijd brengen wij producten die belangrijke leerbehoeftes vervullen graag onder de aandacht van onze partnerscholen. Zo vormen we een brug tussen het onderwijsveld en aanbieders.

Onderzoek
Instituut Archimedes heeft een toponderzoeker naar de leereffecten van VR in huis, Stan van Ginkel. Het onderzoek van Stan naar het leerrendement van onze app “Presenteren met impact” werd gepubliceerd in het topjournal “Educational Research Review” en wordt regelmatig in andere topjournals aangehaald. Wij kunnen onderwijsvernieuwers helpen een goed verhaal over hun product te vertellen door hoogwaardig onderzoek te doen naar de effectiviteit van hun VR-product. Stan is keynote-speaker op het event “Leren met VR” en zal daar zijn recente onderzoek naar leren presenteren met VR toelichten.

Advies
Via onze partnerscholen en onze eigen studenten hebben we toegang tot een breed leerlingenbestand die kunnen meewerken aan het uittesten van leerproducten. Op basis van deze gegevens brengen onze onderwijskundige experts advies uit aan onderwijsvernieuwers om zo hun producten tot beter resultaat te laten leiden.

Eigen producten
Instituut Archimedes brengt in samenwerking met Covince ook eigen VR-software uit, waaronder “Presenteren met Impact,” waarvan de bèta-versie 15 mei wordt opgeleverd. Het bijzondere aan dit leerproduct is dat het ontwerp gebaseerd is op rigide wetenschappelijk onderzoek en dus bewezen effectief. Zo bevat de software onder meer feedback methodes die aantoonbaar méér leerrendement opleveren.

Contact
Op deze manier leveren wij onderwijsinstellingen 21e-eeuwse oplossingen voor hun onderwijsproblemen. Wij zijn daarom altijd op zoek naar problemen waar (nog) geen oplossing voor is. Heb je een VR-product waarvan je het effect en de geloofwaardigheid middels onderzoek wilt verhogen of zoek je advies over productontwikkeling? Heeft jullie onderwijsinstelling een probleem in huis dat mogelijk via VR kan worden opgelost? Voor contact stuur een mail naar de projectleider VR van Instituut Archimedes: rick.ikkersheim@hu.nl.
.

Dit artikel verscheen in de 18e editie van ons gratis e-magazine Like2Share.
Wilt u meer van dit soort artikelen lezen? Klik dan hier om de magazines te bekijken.