Gamification en Virtual Reality
door: Inez Groen
Gamification is het gebruik van gameprincipes om problemen in de echte wereld op te lossen. Virtual reality is een onderdompeling in een andere wereld dan die van de realiteit. Waar gamification die realiteit interessanter, makkelijker of leuker wil maken, haalt virtual reality je nu juist uit die realiteit. Kunnen deze twee dan wel samengaan? Ik denk het wel.
Beter dan de echte wereld
Jane McGonagal concludeerde in haar standaardwerk over games en gamification al dat “reality is broken”. Ze stelt dat miljoenen gamers de realiteit ontvluchten omdat de werkelijkheid van werken, geld verdienen, relaties, school, ziekte, dood, liefde, verdriet, in alles tekortschiet als je het vergelijkt met hun alternatieve realiteit: die van de games. Gamification en virtual reality delen dat uitgangspunt: er is blijkbaar sprake van een dringende noodzaak om onze wereld en werkelijkheid beter hanteerbaar te maken – of je er nu een gamelaag overheen gooit of even tijdelijk een andere werkelijkheid creëert.
Virtueel helpt reële doelen halen
Maar niet alleen is die nare realiteit de aanleiding om deze leuker te willen maken of eruit te willen vertrekken, een belangrijk onderdeel is ook het verbeteren van deze realiteit. Gamification en virtual reality geven mensen een tool om te leren omgaan met situaties die lastig zijn in het echt. Wil je sporten maar ontbreekt je de motivatie en zelfdiscipline? Zoek een van de vele gamified apps en maak van hardlopen of fietsen een game – leuker, spannender en je traint ook nog eens je lijf. Zet jezelf dan ook nog eens in een virtuele wereld en de onderdompeling is compleet; je hometrainer is niet meer die fiets op je logeerkamer, maar een bosrijk berggebied waar je met je mountain bike doorheen moet. Je vergeet de realiteit, maar oefent en werkt er wel in.
Broodnodige ontsnapping
Virtual reality heeft namelijk een ding voor op gamification, en dat is de mogelijkheid tot flow en onderdompeling. Omdat gamification plaatsvindt in de echte wereld (buiten hardlopen met een gamified app is nog steeds buiten) is het soms lastig dat gevoel van een game te bewaren en kan je er makkelijk uitgehaald worden. En soms is het juist de bedoeling het game-element vast te houden om een goed resultaat te bereiken. Pain Squad (video rechts) is een voorbeeld van een gamified app die enorm veel baat zou kunnen hebben bij een virtuele laag. Het doel van de app is kinderen met een kanker die veel pijn lijden iedere dag te laten documenteren hoe ze zich voelen. Met Pain Squad wordt daar een spel van gemaakt en ‘bestrijden’ de kinderen als team de pijn. Door het in een spelvorm te gieten vergeten kinderen tijdelijk hoe erg hun pijn is en kunnen ze beter hun echt vreselijke realiteit van ziekenhuis en pijnlijke behandelingen aan. Onderdompeling in een spel helpt hiermee, en in zo’n geval zou dit spel in virtual reality helpen die onderdompeling vast te houden, meer flow te creëren en een langere spelervaring te bieden – en dus een wat langere ontsnapping uit die realiteit.
Versterking
Gamification en virtual reality is niet het antwoord op alles – het echte leven is nu eenmaal daar waar het gebeurt en een permanente ontsnapping zou ik niemand aanraden. Maar voor die onderdelen die lastig, moeilijk, pijnlijk of domweg oersaai zijn, is het veel winst te behalen met een doordachte toepassing van gamification op virtual reality. En wie weet maken we dan samen die echte wereld een stukje leuker en beter, waardoor die ontsnapping steeds minder nodig is.
.
Over Inez Groen
Games zijn sinds jaar en dag mijn grote passie en van mijn passie mijn werk maken – tja, wie wil dat nu niet? Back in the day begonnen als hoofdredacteur van een website voor videogames, met inmiddels eigen websites voor bord- en kaartspellen en game learning.
Ik doe freelance-projecten waarbij ik game-concepten ontwikkel voor diverse partijen en geef daarnaast les bij Fontys International Lifestyle Studies te Tilburg, waarbij ik de 4e jaarsstudenten leer over gamification en creatief schrijven. Lezen over wat je kunt leren van spellen? Check www.gamesandlearning.nl. Recensies van bord- en kaartspellen? Ga dan naar www.gamifiedlife.nl.
.
Dit artikel verscheen in de 14e editie van ons gratis e-magazine Like2Share.
Wilt u meer van dit soort artikelen lezen? Klik dan hier om de magazines te bekijken.