AI is geen toekomstmuziek, het is al verweven in ons dagelijks leven

  • Standard
  • 13 jun 2019
  • 0 Comments
  • Reinier Overtoom

INTERVIEW met tech-ondernemer Jim Stolze

.
Artificial intelligence… het blijft voor velen een beetje futuristisch klinken. Toch maken we er dagelijks gebruik van. Als we ons een weg banen door het drukke verkeer met behulp van navigatie bijvoorbeeld of als we iets opzoeken op internet. Hoe zit het eigenlijk met artificial intelligence (AI) in het onderwijs? Tijdens het congres Onderwijs & Robotica vertelt Jim Stolze hierover. Like2Share laat je vast met hem kennismaken.

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Jim Stolze en ik ben tech-ondernemer op Amsterdam Science Park. Het komt er in het kort op neer dat ik nauw samenwerk met de universiteit om nuttige toepassingen te vinden voor nieuwe ontdekkingen in het veld van data science en artificial intelligence. Ik geef ook gastcolleges en bied stageplekken aan.”

Wat heb je met AI en hoe is jouw interesse hiervoor ontstaan?
“Ik ben altijd al een nerd geweest. Dat begon in de jaren 80 toen ik van mijn vader een Commodore 64 kreeg. Hij zei er toen bij: ‘Dit moet je zien als een broertje of zusje. Hij kan nog niks, maar je kunt hem wel veel leren.’ Eigenlijk waren dat profetische woorden, aangezien ik nu met mijn bedrijf letterlijk ‘lerende systemen’ bouw voor onze opdrachtgevers.”

Hebben we in het dagelijks leven al veel met AI te maken?
“Ja, het grappige is dat kunstmatige intelligentie helemaal geen toekomstmuziek is. Het zit in bijna alle aspecten van het dagelijks leven verweven. Als je in de auto TomTom gebruikt, bepaalt een algoritme continu de kortste route voor jou. En als je een zoekopdracht intikt bij Google is het een lerend systeem dat jou de meeste relevante resultaten aanbiedt. De toepassingen worden steeds beter en talrijker. Het lijkt op dit moment extra hard te gaan, omdat drie ontwikkelingen elkaar extra versterken. Ten eerste de ontwikkeling rond big data: er is veel meer data voor handen om van te leren dan zeg tien, twintig jaar geleden. Daarnaast is er nu meer cloud computing power aanwezig, iedereen kan het gebruiken. Als derde is er nu ook veel belangstelling voor AI: investeerders en overheden investeren meer in digitale technologie. Je zult zien dat AI-technologie daardoor gedemocratiseerd wordt: je hoeft geen computerwetenschapper of data-scientist te zijn om ermee te experimenteren.”

Wat is de impact van deze ontwikkelingen op het onderwijs?
Als dit soort systemen ergens goed in zijn, is het wel in het analyseren van grote hoeveelheden data. Je zou dan hopen dat zoiets als ‘adaptief onderwijs’ dichterbij kan komen. Zo’n AI-systeem kan heel goed inschatten hoe een bepaalde leerling verschilt ten opzichte van zijn klasgenoot en de stof nét iets anders aanbieden.”

Vind je dat alle kinderen iets over AI moeten leren?
“Er is op dit moment al een gigantisch tekort aan ICT-personeel (6% van alle vacatures). Dat betekent enerzijds dat we nu al volwassenen moeten omscholen. We weten allemaal dat er banen gaan verdwijnen door de digitalisering. Bedrijven (en overheden) moeten dus ook geld vrijmaken om mensen vaardigheden bij te brengen die ze nodig hebben om weer mee kunnen doen in het arbeidsproces. Tegelijkertijd zegt het ook dat we niet jong genoeg kunnen beginnen. Daarom ben ik ook supporter van Stichting FutureNL die zich inzet om bijvoorbeeld vakken als programmeren in het curriculum van basisscholen te krijgen. Tot die tijd helpen ze docenten die er nu al mee aan de slag willen met vrijwilligers die gastlessen programmeren komen geven.”

Vind je gastlessen AI een goed idee?
“Het gaat mij niet per se om les in kunstmatige intelligentie. Dat zou meer gaan lijken op filosofie denk ik. Je moet vooral begrijpen dat een computer werkt op basis van commando’s. Je moet snappen wat ‘if then else’ inhoudt en dat onder meer algoritmen op die manier hun data verwerken. Datawetenschappers in de dop kunnen naar JADS in Den Bosch, maar dan heb ik het al over hoger onderwijs. Voor jonge kinderen is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat ze digitaal vaardig worden. Dat is anno 2018 even belangrijk als gewone leesvaardigheid.”

Wat zie jij als de mooiste kans en de grootste bedreiging denkend aan AI?
“In beide gevallen zijn mensen geneigd om in extremen te praten. De ene groep zegt dat AI de oplossing wordt voor al onze problemen en de andere groep beweert stellig dat het onze ondergang zal zijn. Beide groepen hebben ongelijk. Dat is mijn voorspelling 🙂 Kunstmatige intelligentie is geen magie of superfenomeen, het is gewoon toegepaste wiskunde.”

.
Dit artikel verscheen in de 18e editie van ons gratis e-magazine Like2Share.
Wilt u meer van dit soort artikelen lezen? Klik dan hier om de magazines te bekijken.